Bacşişul de 10% din valoarea consumaţiei este cel mai frecvent în rândul românilor (55%). Dobrogea e regiunea cea mai generoasă a ţării, cu 70% dintre români care afirmă că lasă bacşiş 10%. Dacă ar avea posibilitatea să lase bacşiş cu cardul, 1 din 2 români ar face-o mai des.
Bacşişul e probabil unul dintre cele mai controversate subiecte când vine vorba de răsplătirea serviciilor de care avem nevoie.
Istoria ne spune că ciubucul s-a răspândit în spaţiul românesc în secolul al XVIII-lea. Acesta simboliza o mică recompensă în bani, oferită pentru calitatea unui serviciu deja plătit. Acum, 3 secole mai târziu, cifrele arată în felul următor: 55% dintre români sunt generoşi şi lasă 10% bacşiş din valoarea consumaţiei, 30% dintre participanţii la studiu au afirmat că lasă 5% sau mai puţin din valoarea notei finale, iar 9% răsplătesc serviciile HoReCa oferind bacşişuri în valoare de 15% sau mai mult. 6% dintre români au declarat că nu lasă bacşiş deloc, conform Bookingham.
Dintre cei care lasă 5% bacşiş, majoritari tinerii – cu vârste sub 18 ani (60%) – şi cei cu venituri sub 1500 lei pe lună (40%). La cealaltă extremă, printre cei care lasă 15% sau mai mult, se găsesc persoanele între 18-25 ani şi cei cu venituri lunare între 2500-3000 lei.
Întrebaţi cât de des lasă bacşiş atunci când ies în oraş, 61% dintre respondenţii din Muntenia au răspuns că de fiecare dată. 60% dintre dobrogeni obişnuiesc acelaşi lucru şi foarte aproape se situează şi moldovenii, alături de bucovineni, care, în proporţie de 59%, au afirmat că de fiecare dată răsplătesc extra serviciile localurilor pe care le frecventează. Oltenia se află la polul opus. Doar 36% dintre respondenţii din această regiune au declarat ca lasă bacşiş. Alături de olteni, sub media pe ţară a românilor care lasă bacşiş de fiecare dată (53%), se află şi Banat, Crişana (47%) şi Transilvania (50%). Cifrele arată încă o dată cât de generoşi sunt dobrogenii: 20% dintre respondenţii la studiu afirmă că lasă bacşiş 15% sau mai mult din valoare consumaţiei.
94% dintre respondenţii la studiu sunt influenţaţi de atitudinea chelnerilor, 57% mizează pe rapiditatea serviciilor, adică pe cât de repede au fost serviţi, iar 52% pun accent pe calitatea mâncării şi a băuturilor.